Köp- och leveransvillkor

 

Köpvillkor

För privatpersoner följer vi distansavtalslagen och konsumentköplagen.

För företag följer vi köplagen för företag. 

Betalningsskyldighet

OBSERVERA att när du läst och godkänt försäljningsvillkoren i kassan och klickar på "Bekräfta order" har du betalningsskyldighet på varorna du beställt.

Beställningar

Vi tar hand om din beställning inom 24 timmar (normal arbetsvecka). För att beställa skall du ha fyllt 18 år. Lantdäck reserverar sig för fel i text, bilder och priser på hemsidan www.lantdäck.se.

Priser

Står specificerade utan moms. Går att ändra längst upp i högra hörnet vilket ni vill visa.

Priser inkluderar ev. återvinningsavgift.

Vi reserverar oss för momsändringar, valuta- och prisförändringar som ligger utanför vår kontroll.

Betalningsalternativ

- Betalning via PayEx

PayEx Betalningslösningar är PCI-certifierade av Visa och MasterCard. Certifieringen uppnås genom mycket höga krav på system- och nätverkssäkerhet, kontinuerlig övervakning och en mycket sträng säkerhetspolicy. Certifikatet gäller för 12 månader och måste förnyas årligen. Av säkerhetsskäl lagras inte känslig betalningsinformation som exempelvis kortnummer hos butiken. All information som läggs in krypteras istället på betalningssidorna hos PayEx som är säkrade med SSL-certifikat.
 

- Direktbetalning

Du kan betala direkt med internetbank.

Leveranssätt

Köper ni större däck så kontakta oss gärna innan för att veta exakt fraktkostnad då det varierar mycket beroende på avstånd.

Vi skickar beställningar som postpaket, DHL eller med Schenker.

Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.

Leveranstid

Normal leveranstid är cirka 2-5 arbetsdagar. Under högsäsong kan det ta längre tid men då meddelas beställaren. Vissa orter har inte utkörning varje dag, det kan medföra att leveranstiden ökar något. 

Vi använder oss av Posten, DHL samt DB Schenker. Endast leverans inom Sverige. Den utskrivna leveranstiden avser endast helgfria vardagar. 

Hemleverans: transportören kontaktar er och avtalar om tid för leverans. Om du inte är hemma vid avtalad tid för leverans av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår, 250 kr/sändning. 

För leverans till annan adress: detta alternativ kan endast väljas vid direkt- eller kortbetalning.

Leverans till företagsadress: fraktbolaget kommer då att köra ut varorna till angiven adress utan att först kontakta dig. Du kan följa din leverans via en länk som vi skickar till er någon dag innan leverans. Leveransen sker mellan 8.00 och 15.00. Om du inte är på plats debiteras du för de kostnader som uppstår, 250 kr/sändning.

Leverans kan inte ske till boxadresser. Var därför noga med att ange en korrekt gatuadress och ett korrekt postnummer i samband med beställning. Tänk på att det nästan alltid är ett annat postnummer till gatuadressen än till boxadressen.

Fraktkostnad

Fraktkostnaden för en beställning debiteras efter den faktiska vikten, volym och avstånd. Detta sker automatiskt i webbutiken och kostnaden för frakten redovisas i kassan. Prissättning sker efter Postens portotabell för brev och paket samt Schenkers prislista. 

Du kan slippa frakten genom att hämta dina varor på vårt lager i FLOBY.

Till samtliga däck tillkommer en återvinningsavgift . Återvinningsavgiften är en miljöavgift man betalar för att däcken sedan omhändertas för återvinning. Återvinningsavgiften du betalar när du köper däck av oss gör att du kostnadsfritt kan lämna in däcken på valfri verkstad när de är utslitna. Du ska inte betala återvinningsavgift till däckverkstaden.
Betalning för dina produkter gör du på vår hemsida. Kostnaden för de tjänster som du väljer att få gjorda hos monteringsverkstaden betalas på verkstaden.

Reklamation och returrätt

Ankomstkontrollera leveransen för att verifiera att denna är riktig och felfri. Om man kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten får man alltid nya delar. Vid eventuell reklamation skall kund kontakta Lantdäck först och uppge order ID samt orsak till reklamationen. Det är viktigt vid alla typer av returer att produkten packas så den ej riskerar att skadas. När reklamationen godkänts ersätts kunden med likvärdig produkt. Vid samtliga reklamationer sker en produktkontroll då vi måste konstatera fabrikationsfel innan varan kan ersättas. Kringkostnader såsom montering, demontering hyrbil m.m. ersätts ej.

Oblans i hjulen godtar vi inte som reklamation. 

Ångerrätt

Du som privatperson har enligt distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) 14 dagar ångerrätt på alla varor. Ångerrätten börjar gälla när du tar i mot din vara.
Varan ska vara i sitt ursprungliga skick för att ångerrätten ska gälla. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits. (Gäller ej vid special beställda varor) Vi följer Konsumentverkets rekommendationer. Se www.konsumentverket.se 
Återbetalning sker max 30 dagar från det att vi mottagit returvaran och konstaterat att den är oanvänd. Ifall skada uppkommit eller om produkterna skulle ha kommit bort upphör ångerrätten att gälla. Det är viktigt att däck och fälgar som skickas tillbaka paketeras väl eftersom det är du som kund som står för skador vid returfrakt.

NY EU LAG! Enligt nuvarande ordning är en förutsättning för ångerrätten att konsumenten hållit varan i väsentligen oförändrat skick. Om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som varit nödvändig för att undersöka den, eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras konsumenten, gäller dock ångerrätten. Motsvarande bestämmelser finns inte i direktivet. Enligt direktivet är inte ångerrätten beroende av hur konsumenten har hanterat varan. På det belopp som skall återbetalas har Lantdäck.se rätt att dra av en summa - motsvarande varans värdeminskning - i den mån sådan värdeminskning beror på att du som kund har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och funktion. 

Ångerrätten är ej tillämplig för företag.

Skador på paket och ej uthämtade paket

LANTDACK.SE  Tar allt ekonomiskt ansvar om varan kommer bort eller skadas under leveransen. Det är mycket viktigt att du kontrollerar dina varor noggrant vid mottagandet av leveransen. Ser du en skada på varan eller emballaget måste du anmäla detta direkt vid mottagandet. Om emballaget är skadat måste du kontrollera att alla tillbehör som är med i paketen finns med vid leveransen. Du kan inte anmäla synliga skador eller saknat innehåll efter mottagandet av varan om du har skrivit under fraktsedeln utan anmärkning vid mottagandet. Gör gärna en besiktning tillsammans med transportören vid mottagandet.

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss.
Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (paket ca 1 mån., brev 14 dgr), så fakturerar vi dig 350 kr för vårt arbete med hantering av varorna.

Outlösta paket, varor som inte har kunnat levereras/hämtats ut inom 14 dagar från sändningsdatum återsänds till LANTDACK.SE. Outlösta paket utgör aldrig ensamt ett utnyttjande av ångerrätten utan särskilt meddelande till LANTDACK.SE måste göras. För retur av outlösta paket tar vi 300 kr sändning plus 150 kr/däck och 200 kr/komplett hjul. Frakten till kund återbetalas ej.

Personuppgiftslagen

Dina personuppgifter kommer sparas i kundregister och hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL).

SMS-utskick

Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order.

Garanti

Alla varor hos Lantdäck.se har 1 års garanti (avser fabrikationsfel). Skador uppkomna efter mottagandet av varan, vid exempelvis montering, demontering, körning, ersätts inte. Det åligger kunden att kontrollera passformer samt andra detaljer för att undvika skador på fordon, maskiner och nyinköpta produkter. Vid köp av kompletta hjul, provmontera alltid ett av hjulen på axel. Om du har fått med nya bultar/muttrar är det paketet märkt med texten "extra låda".

Garantin på fälgar omfattar endast ursprungliga fel i material, bearbetning eller ytfinish. Detta innebär bl a att ytfinishgarantin upphör att gälla om fälgarna tvättas med syrabaserade eller andra aggressiva tvättmedel. Garantin upphör också om fälgarna utsätts för mekanisk åverkan eller tvättas med grova borstar eller utsätts för liknande behandling. Vidare omfattar garantin inte stenskott, påkörningsskador, islagskador etc.

Cookies

Webbplatsen använder cookies. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator. Cookies används normalt för att förbättra webbplatsen för användaren, till exempel för att kunna anpassa en webbplats efter besökarens önskemål och val. En cookie ligger kvar på besökarens dator under en bestämd tid eller tills du själv raderar den. En sessionscookie lagras tillfälligt i datorns minne under tiden en besökare är inne på en webbsida. Sessioncookies försvinner när du stänger din webbläsare. De flesta webbläsare är inställda för att tillåta lagring av cookies. Om du inte vill tillåta detta kan den stängas av. Information om hur du gör detta finns i webbläsarens hjälpfunktion.

Vi reserverar sig för eventuella tekniska fel i webbshoppen och förbehåller sig rätten att i efterhand rätta till priser, texter, bilder m.m. som skrivits felaktigt.

Övrigt

Alla produkter i vår webbshop finns till försäljning, med reservation för slutförsäljning. Vid tryckfel, tekniska problem eller dylikt förbehåller vi oss rätten att annullera inkomna beställningar. Du kommer då att kontaktas. Eftersom produktinformationen kommer från leverantörer i huvudsak avsäger vi oss ansvaret för denna.
Vissa bilder på sidan kan skilja sig mot verkligheten. Om du, till exempel, under menyn ”däck” ser en bild där ett däck är monterat på en fälg, är det bara i visningssyfte och fälgen medföljer inte i priset.

Vi frånsäger oss ansvaret för vilken däckutrustning du som fordonsägare väljer att använda till ditt fordon/maskin.
Force Majeure
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från lantdäck.se sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att LANTDACK.SE befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.


Kontaktinformation

info@lantdack.se

LANTDÄCK 
Industrigatan 5
521 51 FLOBY